První klíčová aktivita bude realizována v období duben 2010 – prosinec 2010. V rámci této klíčové aktivity bude provedeno šetření v zařízeních institucionální výchovy zaměřené na zjištění zájmu těchto zařízení o konkrétní témata v oblasti terapeutických metod a na zjištění současného stavu využití dramaterapie, arteterapie, muzikoterapie a tanečně-pohybové terapie v těchto zařízeních. Na základě analýzy výsledků šetření budou upřesněny potřeby obou cílových skupin – pracovníků zařízení institucionální výchovy i jejich klientů - a bude připraveno pět vzdělávacích modulů: Úvod do psychotereapie pro pracovníky v institucionální výchově, Arteterapie v institucionální výchově, Dramaterapie v institucionální výchově, Muzikoterapie v institucionální výchově a Tanečně-pohybová terapie v institucionální výchově. V rámci první klíčové aktivity budou vytvořeny výukové materiály pro jednotlivé výukové moduly.
Druhá klíčová aktivita bude realizována v období prosinec 2010 – únor 2013. V počáteční etapě této klíčové aktivity bude realizována pilotní výuka pěti vytvořených vzdělávacích modulů. Po skončení pilotní výuky bude provedena evaluace vytvořených vzdělávacích modulů a výsledky evaluace budou zapracovány do koncepce hlavního běhu výuky. V rámci hlavního běhu výuky bude realizováno 16 hodin výuky v modulu Úvod do psychoterapie a 64 hodin přímé výuky v každém ze zbývajících čtyř výukových modulů, celkem bude proškoleno celkem 225 pracovníků zařízení institucionální výchovy. Druhá klíčová aktivita bude zakončena předáním certifikátů úspěšným absolventům modulů.
Třetí klíčová aktivita bude realizována v období květen 2011 – březen 2013. Tato klíčová aktivita bude zahájena metodickou instruktáží proškolených pracovníků z cílové skupiny 1, kteří budou terapeutické principy zavádět v práci s cílovou skupinou 2 ( s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) v partnerských i dalších zařízeních institucionální výchovy. Principy arteterapie, dramaterapie, muzikoterapie a tanečně-pohybové terapie tak zakusí minimálně 150 klientů. Zároveň budou probíhat semináře proškolených pracovníků z těchto zařízení se supervizorem – klinickým psychologem. V závěru třetí klíčové aktivity bude zavádění principů expresivních terapií do praxe zhodnoceno a na základě konkrétních kazuistik budou formulována metodická doporučení.
Čtvrtá klíčová aktivita bude probíhat v období květen 2012 – prosinec 2012. Náplní této klíčové aktivity bude příprava a realizace mezinárodní interdisciplinární konference na téma využívání nových terapeutických principů v zařízeních ústavní výchovy. Konference proběhne v říjnu 2012 a budou na ní diskutovány zejména perspektivy využití a zavádění terapeutických metod a dopad využití těchto postupů na sociální začlenění dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do společnosti. Příspěvky, které na konferenci zazní, budou uspořádány do sborníku, který bude distribuován do škol a školských zařízení s cílem získat pro využívání nových terapeutických principů doposud nezapojené instituce ústavní výchovy.
<